چرا خنداندن مخاطب در تلویزیون سخت شده است؟
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۸۶۶۷
یک نویسنده سریالهای طنز علت کاهش چنین آثاری در تلویزیون را نبود کارگردان طنز حرفهای عنوان کرد و در عین حال از دشواری خنداندن مخاطب گفت.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایسنا، آزیتا ایرایی، نویسنده سریالهایی چون «شبکه سه و نیم» (ساخته داریوش کاردان) و «شبهای برره» (ساخته مهران مدیری)، «هشتو نیم دقیقه» و مجموعه «دلدار» برادران محمودی که در رمضان امسال از شبکه دو سیما به روی آنتن رفت، درباره علت رواج خشونت در سریالهای تلویزیونی و به ویژه پرداختن به موضوعاتی چون قتل و مصیبت در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: انتخاب زمان پخش سریالها همواره به دست مدیران تلویزیون است و آنها هستند که تصمیم میگیرند چه سریالی پخش شود؛ البته سریال «دلدار» پیش از پخش نیز عنوان شده بود که برای مناسبت رمضان است و قرار است در این ایام پخش شود، اما من نویسنده در جریان قصه سریالهای دیگر نیستم و این نکته باید توسط مدیران بررسی شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نویسنده دلدار در ادامه گفت: من خودم به عنوان نویسنده کارم را با طنز شروع کردم کارهایی مثل شبکه سه و نیم و برخی از اپیزودهای شبهای برره مهران مدیری؛ اما به عنوان نویسنده طنز اگر طرحی هم داشته باشم نمیدانم چه کسی قرار است کارم را بسازد. کارگردان سریال طنز نقش مهمی در بهتر شدن کار دارد. کارگردانهایی که کمی شناختهشدهتر هستند، مثل آقایان مدیری و عطاران نویسندگان خودشان را دارند اما کارگردانان دیگری که برای تلویزیون کار میکنند سلیقهشان برای کارگردانی طنز متفاوت است و من جرأت ندارم متن سریال طنزم را به کسی بدهم که نمیشناسم یا کار موفقی از آن کارگردان ندیدهام.
ایرایی سپس درباره تفاوت نگاه نویسنده طنز و کارگردان طنز گفت: بین نویسنده طنز و کارگردانهایی که در تلویزیون بعضاً کار طنز میسازند تفاوت نگاه وجود دارد. من به عنوان نویسنده طنز یک جور به کار میخندم و کارگردان طنز هم جور دیگری برای همین معتقدم کار خیلی خوب درنمیآید و مردم هم نمیخندند.
نویسنده مجموعه «دلدار» همچنین درباره علت اینکه چرا مردم به سختی به کار طنز میخندند و ساخت کار طنز دشوار شده است؟ اظهار کرد: یکی از علتها این است که ما کارگردان خوب طنز در تلویزیون نداریم؛ کارگردانی که به او اعتماد کنیم و متن طنز را در اختیارش بگذاریم و بدانیم که صحنههای کمدی کاملاً کمدی درمیآید از طرفی نگاهها متفاوت است یکی صحنه را طنز می بیند یکی لودگی و دیگری چیز دیگر اما این اتفاق در کار درام کمتر میافتد و تغییرات کمتر است.
نویسنده سریالهای طنز تلویزیون با اعتقاد بر اینکه سریال دلدار نیز به دور از خشونت نبود اظهار کرد: باید به این نکته توجه کرد که مطالب آموزنده ما چقدر بوده است من خودم معتقدم دلدار اگر خشونت داشت به دنبال این خشونت خیلی از مسائل دیگر را مطرح کرد اینکه موقع خشم به خودمان مسلط باشیم در حین عصبانیت تصمیم نگیریم و زود از کوره در نرویم. همه اینها پندهایی است که میتوان از سریالی که بار خشونت زیادی دارد گرفت اما اینکه چرا تلویزیون به این سمت رفته است باید این پرسش را از مدیران پرسید.
ایرایی در پایان گفتگوی خود یادآور شد که اغلب پیشنهادهایی که به او در مقام نویسنده میشود درام است.
این نویسنده در پاسخ به اینکه آیا قرار نیست بار دیگر متنی طنز برای تلویزیون بنویسد؟ اظهار کرد: پیش از این نیز جلساتی با همکار نویسنده که مجموعه دلدار را نوشتیم داشتیم و به این فکر میکردیم که کار بعدیمان طنز باشد اما به این فکر کردیم که ما بنویسیم چه کسی آن کار را میسازد؟ برای همین از نوشتن کار طنز صرف نظر کردیم. از سوی تلویزیون هم پیشنهادی نشده است اما تاکید شده است که اگر کار تلخ مینویسیم شخصیتهای شیرینی هم در کنار آن طراحی کنیم که از تلخی کار کم کند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۸۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن میشود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟
بخشی از کیفیت متوسط نون خ در فصل پنجم فدای شعارهای گنجانده شده در فیلمنامه شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی را قربانی شعار میکند.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق- دنبالهسازی سریالهای موفق به تاسی از فصلبندی مجموعههای غربی، در چند سال اخیر، در سیما و شبکه نمایش خانگی باب شده است. برخلاف مجموعههای غربی که فصل سوم یک سریال با کیفیتتر از فصل اول آن است، مهمترین ویژگی ساخت سریالهای چند فصلی در ایران این است که با افزایش فصلها با یک ریزش مخاطب و افت کیفی و دراماتیک مواجه خواهیم بود.
دنباله سازی در حوزه سریال، در دورهای که تلویزیون مخاطب استانداردی داشت، تبدیل به رویه شد. با ریزش مخاطبان جعبه جادو در سالهای اخیر، ساخت سریالهای چند فصلی مجموعههایی نظیر زیرخاکی و نون خ به نتایج معکوسی منجر شد.
دست کم در دوسال گذشته هیچ کدام از مجموعههای سیما بازتابی اجتماعی و رسانهای میان مخاطبانش نداشته (نمود مرجع شبکههای اجتماعی است) و پخش متوالی دو سریال «زیرخاکی» و «نون خ» آخرین تیرهایی بود که در خشاب جعبه جادو قرار گرفت، اما شلیک این دو سریال به صورت متناوب نشان داد که هر دو سریال آثار مشقی و شکست خورده هستند. این شکستهای متوالی باید مورد توجه تصمیمسازان قرار گیرد و این مهم برایشان آشکار شود که حتی ساخت احتمالی پایتخت با انواع خبرسازی در جذب مخاطب تاثیری نخواهد داشت.
با تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان، سیمای ملی تلاش کرد با ادامه مجموعههایی که دستاوردهای ظاهری آنان به قبل از دوران تحول بازمیگردد، فاصله خود را با مخاطبان کمتر کند.
بر اساس این سیاست فصل چهارم «زیرخاکی» روی آنتن رفت و نکته جالب اینجاست که همزمان با پخش این مجموعه برنامه گفتوگو محور «زندگی پس از زندگی» بر اساس نظرسنجیهای منتشر شده از مخاطبان بیشتری برخودار بود.
همین سنجش آمار رسمی که توسط سازمان صدا و سیما منتشر شده نشان میدهد، پروژه افزایش فصول سریالها در شرایط کنونی، یک پروژه شکست خورده است.این سریال برخلاف فصلهای قبلی با واکنش مثبت چندانی از سوی رسانه و واکنش درخوری در بین مردم و فضای مجازی مواجه نشد.
با این حال انتظار میرفت این شکست، با پخش سریال نونخ جبران شود که عملا «نون خ» کیفیت کمتری نسبت به فصل چهارم زیر خاکی داشت .
در فصل پنجم «نون خ» دیگر ظرافتهای گذشته در شخصیت پردازی مشهود نبود. نویسنده در نگارش فیلمنامه دچار یک سردرگمی محسوس بود و نتوانست همچون فصل اول و دوم روایتی پیوسته خلق کند.
فصل پنجم نون خ از فصل سوم آن ضعیفتر بود، چون سازندگان تصمیم داشتند، موقعیتی مشابه پایتخت 3 را در قالب سریال دیگری خلق کنند. به این ترتیب نون خ هویت مستقل خود را از دست داد و عملا از حیث دراماتیک به قهقرا رفت. عدم نبود یک قصه یکپارچه با برجسته شدن تیپ های تکراری سریال و کنایهها و شوخیهای بارها تکرار شده، به ساختار این مجموعه لطمات فراوانی زد.
تیپهایی نظیر ادریس (سیروس سپهری)، روناک (با بازی صهبا شرافتی)، عمو کاووس (با بازی ماشاالله وروایی)، سلمان (با ایفای نقش کاظم نوربخش) و روژان (با بازی هدیه بازوند) هم کارکرد کلیشهای در فصل پنجم سریال داشتند.
محمود گبرلو منتقد سینما و مجری سابق برنامه هفت درباره اشکالات اشاره شده در صفحه اینستاگرام خود نوشت : چون مخاطب با نونخ از سال های گذشته ارتباط برقرار کرده، قصه را بیشتر به خاطر شخصیتها دنبال می کند. گرههای متعدد برای کشش بیشتر فیلمنامه باید وجود داشته باشد تا تماشاگر برای دنبال کردن قصه انگیزه پیدا کند. ولی گرههای فصل ۵ سطحی و دم دستی هستند.
در فصل پنجم ازدواج سلمان و شیرین، میتوانست یک اتفاق ویژه جذاب در متن سریال باشد اما مشخص نیست چرا این رویداد به خرده روایت جذابی تبدیل نشد. تنها عنصر جذابیت سریال در فصلهای متوالی این مجموعه تعارض و تقابل میان این دو شخصیت بود و ازدواج آنان منجر به از میان رفتن یکی از مایههای اصلی دراماتیک سریال شد.
قصد سازندگان بر اساس شعارهای تحول گرایان این بود که یک ایران زیبا را به تصویر بکشند اما به محض اینکه جهت سریال مسیر کرمان را با گرافیک خاصی به تصویر کشید، مسافران همران نورالدین خانزاده سروکارشان به یک طبیب معتاد به تریاک افتاد.
هر چند نمایش این وضعیت و کاراکتر طبیب، توام با کمی پردهپوشی بود، اما این بخش از سریال با اشاره به کرمان و نشان دادن یک پزشک معتاد توهینی زیرپوستی محسوب میشود.
در بخشی دیگر روایت سریال وارد شهر چابهار شد و در متن سریال تصویری وارونه از اقوام ساکن در این استان را به نمایش گذاشت. این بخش از سریال با اعتراض شدید مردم سیستان و بلوچستان در فضای مجازی مواجه شد، تا افتتاحیه رسانه ملی در سال 1403 با حاشیههایی مواجه شود.
کیفیت فصل پنجم این سریال از تمامی فصلهای آن پایینتر بود و ساختار شعار زده سریال، پس از نجات کولبران نشان میداد که سازندگان سعی کردهاند برای خوشایند تحولخواهان در سیما سریالی را تولید کنند تا حجم بالایی از شعار در متن آن در قالب مونولوگ نمود داشته باشد. بخشی از کیفیت متوسط نون خ فدای همین شعارها شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی، قربانی شعار میشود.